Proiect de lecţie
DATA: 18.10.2015
CLASA: a XII-a B
TIMP DE LUCRU: 50 de minute
UNITATEA SCOLARA: Liceul „Traian Vuia”, Craiova
DISCIPLINA: Consiliere si orientare scolara
PROPUNATOR: Prof. Carmen Oprea
TEMA: Comunicare si toleranta in situatii conflictuale
MODUL TEMATIC: Comunicare si abilitati sociale
COMPETENTE GENERALE:
Integrarea abilitatilor sociale si emotionale in vederea dezvoltarii carierei
VALORI SI ATITUDINI: Receptivitatea la emotiile celorlalti
Valorizarea relatiilor interpersonale
COMPETENTE SPECIFICE:
- Dezvoltarea abilitatii de ascultare in cadrul comunicarii interpersonale
- Identificarea rolului mesajelor de tip,,eu’’ in rezolvarea eficienta a conflictelor
- Autoevaluarea modului in care elevii comunica propriile dorinte si nevoi intr-o situatie conflictuala si exersarea unor modalitati eficiente de comunicare
OBIECTIVE OPERATIONALE:
La sfarsitul orei elevii vor fi capabili:
OO1. sa defineasca notiunea de toleranta;
OO2. sa identifice caracteristicile care descriu comportamentul tolerant;
OO3. sa demonstreze respect de sine si fata de ceilalti;
OO4. sa lucreze in echipa in mod constructiv;
OO5. sa realizeze diferenta intre o persoana toleranta si intoleranta;
OO6. sa analizeze si sa identifice diverse situatii de toleranta/intoleranta;
OO7. sa gaseasca cuvinte-cheie pentru studiul de caz reprezentat pe fisa de lucru;
STRATEGIA DIDACTICA
- Metode si procedee: brainstorming, studiul de caz, conversatia, observarea dirijata, explicatia, dezbaterea, expunerea, problematizarea.
- Forme de organizare: frontal, individual, pe grupe cu raportare frontala.
Resurse: chestionarul, pliantul, fisa de lucru,capacitatile receptive si emotionale ale elevilor,cunostintele anterioare ale acestora
BIBLIOGRAFIE:
- Andrei Barna (coordonator): „Indrumar metodic pentru practica pedagogica”, Editura Europlus, Galati, 2006;
- Alexandru Gheorghe s.a.: „Dirigentia si Consilierea – ghid metodologic”, Editura „Gheorghe Alexandru”, Craiova, 2006;
- Dictionarul explicativ al limbii romane (DEX), Editura UNIVERS ENCICLOPEDIC, Editia a II-a, Bucuresti, 1998;
Pliantul tolerantei
*Toleranta (lat,,.tolerare’’=a suporta) este un termen social,etic si religios, aplicat la o colectivitate sau la un individ, care defineste respectul libertatii altuia , a modului sau de gandire si de comportare, precum si a opiniilor sale de orice natura (politice, religioase, etc).
*Notiunea de toleranta apare in istoria culturii secolului al XVI-lea, in stransa legatura cu gandirea umanista reprezentata de Erasmus din Rotterdam, in efortul sau de a combate fanatismul religios. *Toleranta este inclusa in ,,Declaratia Universala a Drepturilor Omului’’ din 1948 a Organizatiei Natiunilor Unite.
*Toleranta are limitele sale in normele de drept, care reglementeaza convietuirea membrilor societatii,pentru apararea demnitatii si libertatile oamenilor. *Toleranta poate fi inteleasa in diferite moduri.Astfel ,ea poate fi adoptata in mod provizoriu sub forma unei concesii, ca manevra tactica. Ea poate reprezenta o acceptanta sau o permisiune, ca forma a unui dezinteres.
|
*Adevarata toleranta , in spirit umanist, inseamna insa mai mult decat o simpla ,,suportare’’, in sensul originar ea presupunand respectul opiniei contrare si este strans legata de libertatea persoanei. Prin toleranta se respecta deciziile altor oameni, grupuri, popoare, religii, alte moduri de gandire si puncte de vedere, alte stiluri si moduri de viata. Astfel, garantarea necesitatii spiritului de toleranta depaseste cu mult domeniul ingust al politicii.
*Opusul tolerantei este intoleranta,care poate merge pana la fanatism.,,Exista un singur lucru care nu poate fi tolerat si anume intoleranta’’. * Toleranta este respectul, acceptarea si aprecierea bogatiei si diversitatii culturilor lumii noastre, felurilor noastre de expresie si manierelor de exprimare a calitatii noastre de fiinte umane. Ea este incurajata prin cunoasterea, deschiderea spiritului, comunicatie si libertatea gandirii, constiintei si credintei.
|
CITATE DESPRE TOLERANTA
,,Toate fiintele umane se nasc libere si egale in demnitate si drepturi. Ele sunt inzestrate cu ratiune si trebuie sa se comporte unele fata de altele in spiritul fraternitatii.’’ *Declaratia Universala a Drepturilor Omului* ,,Singuri nu realizam nimic in lume.’’ *Sandra Day O’Connor*
,,Legile singure nu pot asigura libertatea de exprimare, pentru ca fiecare persoana sa-si poata exprima fara consecinte negative parerea, trebuie sa existe un spirit de toleranta in randul intregii populatii.’’ *Albert Einstein* ,,Testul curajului intervine cand suntem in minoritate. Testul tolerantei intervine cand suntem in majoritate.’’ *Ralph W.Sockman*
,,Prejudecata este o opinie fara judecata.’’ *Voltaire* ,,Cine este inclinat sa nu-i respecte pe altii, acela nu se respecta, inainte de toate, pe sine.” *Dostoievski*
|
Chestionar
- Scrieti „adevarat” sau „fals” (A/F) in dreptul fiecareia din urmatoarele afirmatii.
A fi tolerant inseamna:
- a) …a fi rabdator, indulgent cu cei din jur, bun la suflet;
- b) …a trata cu ingaduinta, cu intelegere o persoana, o situatie;
- c) …a nu fi intelegator si a nu fi prea sever cu cei din jur, a nu suporta neplacerile facute de altii cu calm;
- d) …a fi o persoana care poate ierta, poate intelege;
- e) …a fi respectuos, a fi afectuos fata de o persoana;
- f) …a accepta oamenii asa cum sunt ei si a intelege probleme lor, adica a fi rabdator;
- g) …a avea dreptate si a intelege;
- h) …a fi calm, intelegator, ingaduitor, rabdator, a te respecta numai pe tine.
- Indicati in care dintre urmatoarele situatii se manifesta toleranta si in care se manifesta intoleranta.Argumentati.
- a) La ora de matematica doi elevi se jucau, facand zgomot. Profesoara m-a invinuit pe mine, chemandu-i si pe parinti la scoala, tratandu-ma cu indiferenta si neincredere.
- b) Urcand in microbuz, am constatat ca nu aveam bilet. Soferul insa mi-a permis sa calatoresc. M-am gandit ca am noroc.
- c) Intr-o zi, dupa lectii, am urcat in microbuz. Nu peste mult timp a intrat o batranica care vroia sa se aseze. Eu nu i-am oferit locul, deoarece ma dureau picioarele dupa meciul de fotbal. Stiu ca nu am procedat corect. Mi-e rusine.
- d) Pe terenul de fotbal al scolii se jucau elevi din clasele a IX-a, a X-a si elevi dintr-a XI-a si a XII-a. Cei mari ii alungau pe cei mai mici, le-au luat mingea, i-au insultat, iar ei nu puteau sa le reproseze nimic. Fiind in inferioritate, cei mai mici au cedat, plecand foarte intristati.
Conflictul interetnic
Se propune urmatoarea problema:
In clasa noastra a venit un coleg nou, de etnie roma. Este ingrijit, modest, atent si activ la ore. Nimeni insa nu il prea baga in seama. La lectia de matematica, cand a fost invitat la tabla, a descoperit ca ii lipseste foaia cu tema de acasa. „Cine mi-a luat-o si de ce?” – a intrebat el cu nedumerire.
Incercati cu ajutorul lucrului in echipa sa identificati in urma lecturarii textului propus cauzele, consecintele si solutiile de rezolvare a acestui tip de conflict prin completarea schemei urmatoare:
Anexa 4
Regulile de aur ale clasei tolerante includ viziunea unui grup, conditiile de baza pentru procesul de studii, general acceptate. Prezentam mai jos trei modele originale, diferite ca formulare, dar asemanatoare ca mesaj, ceea ce denota ca elevii au aceleasi aspiratii si asteptari.
REGULILE DE AUR | ||
· Intelegere si sustinere reciproca | · Intr-o discutie poti interveni numai atunci cand ti se cere parerea | · Respecta si vei fi respectat |
· Sinceritate, armonie si pace | · Este bine sa-ti controlezi intotdeauna emotiile | · Intelege si vei fi inteles |
· Unitate, disciplina si echilibru | · Sa nu te crezi cel mai destept | · Ajuta si vei fi ajutat |
· Egalitate si solidaritate, indiferent de reusita scolara si nivel material | · Este politicos sa ceri doar ceea ce ti se poate da | · Spune ce gandesti prieteneste |
· Organizare si activism la ore | · Trebuie sa inveti sa lupti, sa intelegi, sa vorbesti, sa asculti si sa taci atunci cand este cazul | · Depaseste indiferenta si activeaza in colectiv |
· Rabdare, dar nu indiferenta | · Oricarui om ii este dat sa greseasca | · Nu respinge un ajutor |
· Acceptarea si aprecierea tuturor | · Greseala recunoascuta este pe jumatate iertata | · Orice schimbare trebuie inceputa de la propria persoana |
· Libertatea exprimarii | · Dojana nu-i dauneaza niciodata unui intelept | · Situatiile de conflict pot fi rezolvate pe cale pasnica |
· Ascultarea si respectarea opiniei fiecarui elev | · Cu timp si cu rabdare dobandesti intelepciune | |
· Stapanirea emotiilor negative | · Nu judeca faptele celorlalti, fara sa cunosti cauzele care le-au provocat | |
· Evitarea conflictelor | · Nu este bine sa jignesti pe cineva |